Rozwój mowy dziecka warunkują różne czynniki.
Najważniejsze z nich to :
styczność z prawidłowym wzorem wymowy
rozwijanie bogatego słownictwa
sprawne artykulatory (język, wargi, policzki)
prawidłowy układ oddechowy
prawidłowa higiena jamy ustnej i korekcja wad zgryzu
dobrze rozwinięty słuch fonemowy
Kształtowanie się mowy dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem społeczno-emocjonalnym. Częste kontakty słowne dziecka z otoczeniem przyspieszają jego rozwój, doskonaląc wymowę i wzbogacając słownictwo. Należy jednak pamiętać, że rozwój mowy nie przebiega identycznie u wszystkich dzieci.
Dbając o jak najlepszy rozwój najmłodszych w dniu 21.11.2011 r. przeprowadzono badania logopedyczne wśród dzieci uczęszczających do Sekcji MD. Oceny dokonała Pani mgr Renata Witkowska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Oświęcimiu od lat współpracująca z tutejszym ośrodkiem. Spotkanie miało na celu zdiagnozowanie budowy aparatu mowy u dzieci aby jak najwcześniej zadbać o prawidłowy jego rozwój.
Pani Renata przekazała jak zwykle cenne uwagi oraz różnego rodzaju ćwiczenia, tj.
wspólne śpiewania piosenek i melodii, czytanie i uczenie się na pamięć wierszyków
czytanie bajek, opowiadań, historyjek
nazywanie przedmiotów na obrazkach, opowiadanie o tym, co widzimy na ilustracji
częste rozmowy z dzieckiem
dzięki którym opiekunki i rodzice mogą w prosty sposób stymulować rozwój mowy u dziecka. Prosiła również o indywidualny kontakt kilku rodziców w celu zdiagnozowania przyczyn różnego rodzaju nieprawidłowości i ustalenia konkretnych zaleceń logopedycznych. Ponadto najwięcej uwag jak zawsze sprowadziło się do ograniczania używania smoczków, butelek, gryzaków oraz unikania nawykowego ssania paluszków, o czym wszyscy rodzice powinni pamiętać.