§1
Regulamin Sekcji, zwany dalej „regulaminem”, określa zasady funkcjonowania Sekcji Opieki nad Małymi Dziećmi Dziennego Domu Pomocy w Oświęcimiu.
§2
1. Przedmiotem działania Sekcji MD jest realizacja zadań własnych miasta Oświęcim w zakresie zapewnienia opieki małym dzieciom od 4 miesiąca życia do 3 lat.
2. Usługami sekcji mogą być objęte dzieci,które nie rozwijają się prawidłowo, jednak mimo niepełnosprawności mogą funkcjonować w grupie z dziećmi, nie wymagają indywidualnej opieki i podejmowania specjalistycznych oddziaływań.
§3
1.Rok opiekuńczy w Sekcji MD trwa od 1 września danego roku kalendarzowego do 31 lipca następnego roku kalendarzowego. W miesiącu sierpniu jest przerwa wakacyjna przeznaczona na prace porządkowo – remontowe, która wynosi od 14 do 31 dni. W przypadku przerwy trwającej krócej niż 31 dni kalendarzowych w sekcji organizowany jest dyżur. Limit przyjęć na dyżur jest ograniczony, w zależności od możliwości zorganizowania dzieciom właściwej opieki uwzględniając okres urlopowy pracowników. Długość przerwy wakacyjnej jest ustalana przez Dyrektora DDP do 31 marca danego roku kalendarzowego.
2.Sekcja MD złożona jest z oddziałów, w których dzieci zgrupowane są wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i możliwości rozwojowych:
a) oddział I - RYBKI – dzieci od 4 m-ca do 18 m-ca życia
b) oddział II - RACZKI – dzieci od ok. 15 m-ca do 28 m-ca życia
c) oddział III - ŻABKI – dzieci od ok. 20 m-ca do 36 m-ca życia
3.Organizację dnia pracy Sekcji w tym godziny posiłków i czynności opiekuńczo-wychowawcze, określa Ramowy Rozkład Dnia ustalony przez Kierownika Sekcji.
§4
1. Prawo pobytu dziecka wraz z zakresem usług w Dziennym Domu Pomocy w Sekcji MD przyznawane jest w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez podmiot kierujący - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oświęcimiu, na wniosek rodzica/opiekuna dziecka, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
2.Sekcja Opieki nad Małymi Dziećmi przeznaczona jest dla dzieci do lat 3 których, miejscem zamieszkania jest miasto Oświęcim.
3.Dzieci, które ukończyły 3 rok życia są uprawnione do korzystania z usług DDP do końca danego roku opiekuńczego.
4. Limit przyjęć do Sekcji MD wynosi 58 dzieci, w tym:
a) w oddziale I do 15 dzieci lub do 18 dzieci, w zależności od organizacji oddziałów w roku opiekuńczym,
b) w oddziale II do 18 dzieci lub do 28 dzieci w zależności od organizacji oddziałów w roku opiekuńczym
c) w oddziale III do 18 dzieci lub do 28 dzieci w zależności od organizacji oddziałów w roku opiekuńczym
5. Ustalenia limitów w poszczególnych oddziałach dokonuje się w drodze postanowienia dyrektora DDP, po analizie zgłoszeń, nie później niż do 20 lipca danego roku.
6.Dyrektor DDP w szczególnych przypadkach może wyrazić zgodę na przyjęcie dziecka do Sekcji ponad ustalony w ust.4 limit.
§ 5
1.W Sekcji powołany jest Zespół Konsultacyjny MD, którego zadaniem jest :
a)ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka,
b)ocena stopnia aklimatyzacji i funkcjonowania w grupie rówieśniczej i innych, istotnych spraw związanych z pobytem dziecka w placówce.
2.Przewodniczącym Zespołu Konsultacyjnego MD jest Kierownik Sekcji.
3.W skład zespołu wchodzi co najmniej trzech pracowników Sekcji oraz w razie potrzeby inne osoby, np. pracownik socjalny, logopeda, psycholog.
4.Kierownik Sekcji raz na 6 miesięcy oraz w razie potrzeby powołuje i przewodniczy Zespołowi Konsultacyjnemu MD.
5.Regulamin Rekrutacji na dany rok opiekuńczy jest ustalany zarządzeniem przez Dyrektora DDP.
Rozdział III Zasady kwalifikacji do Sekcji oraz odpłatności za pobyt
§ 6
1.Rodzice/opiekunowie ubiegając się o przyznanie prawa pobytu w sekcji dla dziecka składają „Wniosek o przyjęcie dziecka do Sekcji Opieki nad Małymi Dziećmi”, a rodzice/opiekunowie dzieci aktualnie korzystających z usług Sekcji składają „Deklarację kontynuacji pobytu w Sekcji Opieki nad Małymi Dziećmi” - dokumenty te stanowią załącznik do regulaminu rekrutacji
2. Harmonogram rekrutacji na dany rok opiekuńczy określa regulamin rekrutacji.
3.Po zakończeniu rekrutacji karty zgłoszeniowe można składać w trakcie całego roku opiekuńczego.
4.Kwalifikacji dzieci dokonuje Komisja Rekrutacyjna powoływana przez Dyrektora Dziennego Domu Pomocy w drodze zarządzenia na dany rok opiekuńczy.
5. Przyznanie prawa pobytu w sekcji uzależnione jest od posiadanych wolnych miejsc w poszczególnych oddziałach.
6. Przy spełnianiu kryteriów przez większą ilość chętnych decyduje kolejność zgłoszeń.
§ 7
Kwalifikacja dzieci do sekcji odbywa się wg kryteriów i zasad wynikających z regulaminu rekrutacji.
§ 8
1.Pobyt dziecka wraz z zakresem usług w Dziennym Domu Pomocy w Sekcji MD jest odpłatny.
2.Zasady odpłatności określa uchwała Rady Miasta Oświęcim.
3.Indywidualną wysokość odpłatności określa decyzja Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oświęcimiu.
4.Cenę posiłków określa dyrektor Dziennego Domu Pomocy w formie postanowienia.
5.Rodzice/opiekunowie dziecka ponoszą odpłatność w wysokości stałej opłaty miesięcznej określonej w decyzji o której mowa w ust. 3 oraz opłaty za posiłki wg faktycznej liczby dni pobytu dziecka w ośrodku.
6.Rodzice/opiekunowie nie ponoszą odpłatności za pobyt za okres nieobecności dziecka spowodowanej pobytem w szpitalu i sanatorium. W przypadku nieobecności dziecka spowodowanej chorobą trwającą powyżej 30 dni kalendarzowych rodzice/opiekunowie ponoszą 50 % należnej odpłatności. Odpłatność naliczana jest proporcjonalnie za okres ww. nieobecności.
7.Odpłatność za świadczone usługi należy uiszczać na rachunek bankowy Dziennego Domu Pomocy w Oświęcimiu do 20-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
§ 9
Sekcja MD świadczy następujące usługi dla małych dzieci:
1. Usługi pielęgnacyjno - opiekuńcze:
a) pobyt wraz z zapewnieniem bezpośredniej, stałej opieki pielęgnacyjnej i wychowawczej
b) wyżywienie uwzględniające obowiązujące normy żywieniowe:
(4 posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad i podwieczorek),
c) zapewnienie warunków do prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka,
d) kształtowanie właściwych nawyków higienicznych u dzieci,
e) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa.
2. Usługi wspomagające:
a) zapewnienie świadczeń rekreacyjno – kulturalnych,
b) organizowanie zajęć dydaktycznych, muzycznych, manualnych, ruchowych i innych,
c) współpraca z rodzicami w procesie pielęgnacji i wychowania dziecka,
d) diagnoza i terapia logopedyczna,
e) dogoterapia.
§ 10
1. Dzieci przebywające w Sekcji korzystają z pomieszczeń:
a) trzech bawialni – dla każdej grupy wiekowej, wyposażonych w zabawki, kąciki tematyczne, sprzęt muzyczny,
b) dwóch szatni,
c) dwóch sypialni,
d) dwóch jadalni,
e) trzech łazienek dostosowanych dla małych dzieci,
2. Dzieci przebywające w Sekcji MD mają możliwość korzystania z ogrodu należącego do ośrodka.
§ 11
1.Rodzice/opiekunowie dziecka uczęszczającego do Sekcji MD mają prawo, w szczególności do:
a) godnego i równego traktowania ich dziecka,
b) pełnej informacji o dziecku, w zakresie związanym z jego pobytem w Sekcji MD,
c) udzielenia pierwszej pomocy dziecku w nagłych przypadkach,
d) zaspakajania biologicznych i psychospołecznych potrzeb dziecka,
e) rzetelnego rozpatrywania i wyjaśniania przez kierownika Sekcji wnoszonych skarg
i wniosków.
§ 12
1. W pierwszym dniu pobytu dziecka/dzieci rodzice/ opiekunowie dzieci zobowiązani są do dostarczenia:
a)aktualnego zaświadczenia od lekarza pediatry o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do Sekcji MD,
b)smoczka z zatyczką – jeśli dziecko używa,
c)kołderki lub kocyka w poszewce o wymiarach co najmniej 95x130,
d)odzieży na zmianę (dwa komplety),
e)piżamki,
f)śliniaków 5 szt. (o wymiarach 28x40),
g)ręcznika z zawieszką (30 x50),
h) pampersów min. 5 szt. na dzień,
i)pantofli lub bucików na stabilnej podeszwie,
j)teczki z gumką na prace plastyczne,
k)chusteczek nawilżających – 1x na kwartał,
l)chusteczek higienicznych do nosa (pudełko) 1x na kwartał,
ł)pisemnego upoważnienia osoby lub osób dorosłych, które mogą odbierać dziecko/dzieci z ośrodka (upoważnienia ustne lub telefoniczne nie będą respektowane).
2.Rodzice/opiekunowie winni podpisać wszystkie osobiste rzeczy dziecka.
3.Rodzice/opiekunowie zobowiązani są do udzielenia istotnych informacji o dziecku/dzieciach, potrzebnych do zamieszczenia w „Karcie dziecka” prowadzonej na oddziale.
§ 13
1.Do obowiązków rodziców/ opiekunów dziecka uczęszczającego do Sekcji MD należy:
a)przyprowadzanie dziecka zdrowego i czystego - w przypadku zaobserwowania u dziecka w czasie przyjęcia objawów chorobowych dziecko nie zostaje przyjęte
b) przyprowadzanie dziecka do ośrodka w godz. od 6.00 do 8.00,
c)odbieranie dziecka najpóźniej do godz. 16,00 osobiście lub przez upoważnione osoby dorosłe,
d) uiszczanie terminowo należnych opłat za pobyt dziecka,
e)udzielanie personelowi rzetelnych informacji w zakresie stanu zdrowia dziecka oraz rozwoju psychoruchowego,
f) uczestniczenie w zebraniach rodziców,
g) zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów.
§ 14
1.W trakcie pobytu dziecka w ośrodku rodzice zobowiązani są do :
a) informowania Kierownika Sekcji o nieobecności dziecka spowodowanej chorobą lub innymi przyczynami,
b)w przypadku odesłania dziecka z powodu podwyższonej temperatury, po przebyciu choroby zakaźnej bądź po nieobecności trwającej powyżej 14 dni do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego od pediatry stwierdzającego brak przeciwwskazań do korzystania przez dziecko z usług Sekcji.
§ 15
1.Ze względów bezpieczeństwa zabrania się zakładania dzieciom kolczyków, łańcuszków, pierścionków itp. ozdób.
2. Personel Sekcji nie odpowiada za przyniesione przez dzieci zabawki oraz przedmioty wartościowe.
§ 16
Każdy rodzic/opiekun zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszym regulaminem i przyjęcia do wiadomości postanowień w nim zawartych, co potwierdza stosownym oświadczeniem, które jest umieszczone w dokumentacji Sekcji.
Rozdział VI Postanowienia końcowe
§ 17
W sprawie uwag, wniosków i skarg przyjmuje Kierownik Sekcji lub Dyrektor DDP codziennie od godz 7.00 do godz. 15.00
§ 18
Regulamin obowiązuje od 29.01.2018r.